Så smidigt var det att betala med Bitcoins på kafé i Göteborg

Posted on

Göteborgs-Posten skriver idag om Anders Östlund, en kaféägare som valt att även ta betalt i bitcoin för sina varor (länk). I artikeln beskrivs hur en betalning går till och hur fort det går att genomföra den:

Ryktet gick fort bland Bitcoinentusiasterna i stan och ett tiotal personer kom in och handlade redan dagen efter.

Thorbjörn Backlund, som brukar köpa några datorspel i veckan på nätet för sina Bitcoin, kan nu göra sitt första köp på stan. Det blir en kaffe och paj för 0,008113 Bitcoin. Han håller upp sin smartphonekamera mot QR-koden på surfplattan i kassan och bekräftar köpet. Några sekunder senare ser Andreas i sin kassadator att betalningen gått igenom.

Pengarna överfördes på några sekunder från säljaren till köparen, snabbt men också billigt:

Sen lyfter han fram den viktigaste fördelen han ser, att komma runt bankernas makt över kortbetalningarna.

– För varje kaffe jag säljer betalar jag 1,50 kronor till banken. På ett år blir det ofantliga summor jag betalar för att du ska lämna över pengar till mig. Slipper jag transaktionsavgiften kan jag sänka priset och ge 1,50 till mina kunder i stället. Och folk måste kunna vara med och påverka.

Betalning med bitcoins är snabbare vid överföringen och betydligt billigare. Ett annat plus är att värdet på bitcoins stiger kraftigt, över 600,000% sedan 2010, medan svenska kronor inflateras till döds av storbankernas penningskapande. Så hur länge dröjer det innan den här formen av betalningar slår ut nuvarande banksystem helt och hållet? Storbankernas betalningssystem är stenåldern, att forsätta använda deras tjänster är som att fortsätta skicka fysiska brev när det finns e-post.

https://i1.wp.com/www.gp.se/image_processor/1.2201677.1386322031!/image/2348098132.jpg_gen/derivatives/wide/2348098132.jpg

Kommentera

